Jak Henryk Siemiradzki malował kurtynę dla teatru miejskiego w Krakowie: Listy malarza do Konrada Wentzla

Edward Boniecki


Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0066-2173

Abstrakt

W lutym 1892 władze miejskie Krakowa rozpisały konkurs na projekt kurtyny reprezentacyjnej do nowego gmachu Teatru Miejskiego. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło w kwietniu tego samego roku. Przyznano ex aequo dwie nagrody, Jadwidze Boguskiej i Tomaszowi Lisiewiczowi, ale żadnego z tych projektów nie zdecydowano się skierować do realizacji. Ostatecznie wykonanie kurtyny powierzono Henrykowi Siemiradzkiemu. Opublikowana tu korespondencja malarza z krakowskim radcą Konradem Wentzlem zdradza interesujące szczegóły związane z tworzeniem tego dzieła. 18 kwietnia 1894 odbyła się w
Krakowie inauguracja zaprojektowanej i wykonanej przez Siemiradzkiego kurtyny.

 

 


Słowa kluczowe:

Henryk Siemiradzki, historia teatru, teatr polski w XIX wieku, Kraków

Kuczyńska, A. (2010). Malowane kurtyny teatralne Henryka Siemiradzkiego. Lublin
  Google Scholar

Lewandowski, S. (1904). Henryk Siemiradzki. Warszawa
  Google Scholar

Nowacki, K. (1986). Kurtyny Teatru Miejskiego w Krakowie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Opuscula Musealia, 1, 85-105
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-03-31

Cited By / Share

Boniecki, E. (2019) „Jak Henryk Siemiradzki malował kurtynę dla teatru miejskiego w Krakowie: Listy malarza do Konrada Wentzla”, Pamiętnik Teatralny, 68(1), s. 113–119. doi: 10.36744/pt.216.

Autorzy

Edward Boniecki 

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-0066-2173

Statystyki

Abstract views: 272
PDF downloads: 221


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Edward Boniecki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.