Mińkowce: Podolski «Hamlet» i święto dożynek

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2023

Jarosław Komorowski


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4440-8695

Abstrakt

Mińkowice, miasteczko na dalekim Podolu, zapisało się w historii polskiego teatru jako miejsce, w którym w 1805 roku ukazało się pierwsze polskie wydanie Hamleta Shakespeare’a w przekładzie Jana Nepomucena Kamieńskiego na podstawie adaptacji Friedricha Ludwiga Schrödera. Od 1790 Mińkowice wraz z rozległym majątkiem ziemskim liczącym 20 wsi były własnością Ignacego Ścibora Marchockiego. Właściciel majątku nie uznał rozbiorów Polski i po 1795 utworzył własne „państwo mińkowickie”, silnie podkreślając jego niezależność od Rosji; wyznaczył nawet własne granice. Zniósł pańszczyznę i ustanowił prawa w duchu oświecenia; założył szkołę, drukarnię i „Akademię Muzykalną”. Jednocześnie Marchocki eksponował swoją władzę i rolę „obrońcy ludu”, ustanawiając ekstrawaganckie ceremonie, przez co zyskał opinię oryginała, a nawet szaleńca. W rzeczywistości, podobnie jak w przypadku Hamleta, był to prawdopodobnie sposób Marchockiego na ukrycie swoich prawdziwych intencji przed rosyjskimi urzędnikami cywilnymi i sąsiadami niechętnymi reformom społecznym. Marchocki ustanowił w swoich dobrach ziemskich dwie uroczystości „państwowe” – Nowy Rok i dożynki, które odbywały się 15 sierpnia, w święto Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. To ostatnie było świętem religijnym połączonym z wielkim, całodziennym widowiskiem, które Marchocki przez trzydzieści kolejnych lat organizował według coraz bardziej skomplikowanego scenariusza. Z biegiem lat podstawowy schemat (procesja po mszy, uczta przed plenerowym ołtarzem, symboliczna orka, apoteoza bogini żniw) stawał się coraz bardziej rozbudowany. Wykorzystywane były elementy okolicznościowej architektury i scenografii, tworzono specjalne kostiumy i rekwizyty. Hołd złożony spersonifikowanej bogini żniw był ostatnią częścią święta. Naoczni świadkowie zaczęli nazywać spersonifikowaną boginię rzymskim imieniem Cerery, co ściągnęło na Marchockiego absurdalne oskarżenia o pogaństwo i bałwochwalstwo, które jednak nie skłoniły go do ustąpienia i do końca życia organizował te niezwykłe uroczystości.


Słowa kluczowe:

historia teatru, teatr polski 1800-1900, obrzędy dworskie

Aftanazy, Roman. Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej. T. 9. Województwo podolskie. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1996.
  Google Scholar

Estreicher, Karol. Bibliografia polska XIX stulecia. Kraków 1876.
  Google Scholar

Got, Jerzy. Na wyspie Guaxary: Bogusławski i teatr lwowski 1789–1799. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1971.
  Google Scholar

Przeździecki, Alexandr. Podole, Wołyń, Ukraina: Obrazy miejsc i czasów. Wilno 1841.
  Google Scholar

Sawrymowicz, Eugeniusz. Kalendarz życia i twórczości Juliusza Słowackiego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1960.
  Google Scholar

Szaszor, Bożydar. „Ignacy hr. Ścibor Marchocki: Opowiadanie”. Przegląd Europejski naukowy, literacki i artystyczny IV (1863).
  Google Scholar

Zwierzyński, Leszek. „Ladawa – próba fenomenologii miejsca w poezji Juliusza Słowackiego”. W: Geografia Słowackiego, redakcja Dorota Siwicka i Marta Zielińska. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-12-15

Cited By / Share

Komorowski, J. (2017) „Mińkowce: Podolski «Hamlet» i święto dożynek”, Pamiętnik Teatralny, 66(4), s. 5–28. doi: 10.36744/pt.2196.

Autorzy

Jarosław Komorowski 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-4440-8695

Jarosław Komorowski - prof. dr hab., profesor w Instytucie Sztuki PAN, redaktor naczelny "Pamiętnika Teatralnego" (2015-2019).



Statystyki

Abstract views: 38
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Jarosław Komorowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.