Enactivism and Performance Theory: Towards Interdisciplinarity Without Misunderstandings

artykuł recenzowany

Abstrakt

Oglądanie widowiska o charakterze performatywnym jest szczególnym doświadczeniem partycypacyjnym, na które składają się ucieleśnienie i interaktywność. Jego znaczenie nie jest ani odbierane wprost, ani biernie obserwowane, lecz raczej odgrywane lub rekonstruowane w interaktywnym procesie zachodzącym między wykonawcą a widzem. Z takim obrazem widowiska performatywnego (przedstawienia teatralnego i innych form performatywnych) zgodziłoby się wielu badaczy. Co ważne, taki opis jest oparty na nowym, kompleksowym podejściu do ludzkiego poznania, określanym jako enakcja lub enaktywizm. Istnieją wyraźne podobieństwa między teorią performansu, wykorzystywaną w różnych dyscyplinach humanistyki (w tym w teatrologii), a najnowszymi osiągnięciami kognitywistyki. Te dwa obszary refleksji teoretycznej dzielą jednak równie istotne różnice, wynikające z ich genealogii. W swoich początkach performatyka opierała się na antropologii i pragmatyce filozoficznej. Enaktywizm zaś narodził się z efektywnego połączenia biologii, teorii systemów dynamicznych i fenomenologii. Celem artykułu jest przyjrzenie się temu, co wspólne i odmienne w obu domenach refleksji i wyjaśnienie pewnych nieporozumień, by w ten sposób otworzyć drogę do potencjalnych powiązań w przyszłości.



Słowa kluczowe:

autopojeza, enaktywizm, asymetria interakcji, partycypacyjne tworzenie sensu, teoria performansu

Austin, John Langshaw. How to Do Things with Words. Oxford: Oxford University Press, 1962.
  Google Scholar

Beach, Richard, and David Bloome, eds. Languaging Relations for Transforming the Literacy and Language Arts Classroom. New York: Routledge, 2019.
  Google Scholar

Caracciolo, Marco. The Experientiality of Narrative: An Enactivist Approach. New York: De Gruyter Mouton, 2014.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110365658   Google Scholar

Carlson, Marvin. Performance: A Critical Introduction. New York: Routledge, 2004.
  Google Scholar

Colombetti, Giovanna. “Enaction, Sense-Making, and Emotion.” In Enaction: Toward a New Paradigm for Cognitive Science.
  Google Scholar

De Jaegher, Hanne, and Ezequiel Di Paolo. “Participatory Sense-Making: An Enactive Approach to Social Cognition.” Phenomenology and Cognitive Sciences 6, no. 4 (2007): 485‒507.
DOI: https://doi.org/10.1007/s11097-007-9076-9   Google Scholar

Dewey, John. Art as Experience. New York: The Berkley Publishing Group, 1934.
  Google Scholar

Di Paolo, Ezequiel, Elena Cuffari, and Hanne De Jaegher. Linguistic Bodies: The Continuity Between Life and Language. Cambridge, MA: The MIT Press, 2018.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/11244.001.0001   Google Scholar

Di Paolo, Ezequiel, Marike Rohde, and Hanne De Jaegher. “Horizons of the Enactive Mind: Values, Social Interaction and Play.” In Enaction: Toward a New Paradigm for Cognitive Science.
  Google Scholar

Dufrenne, Mikel. The Phenomenology of Aesthetic Experience. Translated by Edward S. Casey. Evanston: Northwestern University Press, 1989.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, Erika. The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics. Translated by Saskya Iris Jain. London: Routledge, 2008.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203894989   Google Scholar

Ingarden, Roman. Cognition of the Literary Work of Art. Translated by Ruth Ann Crowley and Kenneth Olsen. Evanston: Northwestern University Press, 1980.
  Google Scholar

Jonas, Hans. The Phenomenon of Life: Toward a Philosophical Biology. New York: Harper and Row, 1966.
  Google Scholar

Kemp, Richard. Embodied Acting. London: Routledge, 2012.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203126110   Google Scholar

Lakoff, George, and Mark Johnson. Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books, 1999.
  Google Scholar

Langacker, Roland. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2008.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195331967.001.0001   Google Scholar

Linell, Per. Rethinking Language, Mind, and World Dialogically. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2009.
  Google Scholar

Luhmann, Nicklas. Art as a Social System. Translated by E. M. Knodt. Stanford: Stanford University Press, 2000.
  Google Scholar

Lutterbie, John. Toward a General Theory of Acting: Cognitive Science and Performance. New York: Palgrave MacMillan, 2011.
  Google Scholar

Maturana Romesin, Humberto. “Autopoiesis, Structural Coupling, and Cognition: A History of These and Other Notions in the Biology of Cognition.” Cybernetics and Human Knowing 9, no. 3/4 (2002): 5–34.
  Google Scholar

Maturana, Humberto, and Francisco Varela. Autopoiesis and Cognition: The Realization of the Living. Boston, MA: Riedel Publishing Co, 1980.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-009-8947-4   Google Scholar

McConachie, Bruce. Evolution, Cognition, and Performance. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781316134122   Google Scholar

Merleau-Ponty, Maurice. Phenomenology of Perception. Translated by Colin Smith. London: Routledge, 2002.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203994610   Google Scholar

Murphy, Maiya. Enacting Lecoq: Movement in Theatre, Cognition, and Life. New York: Palgrave MacMillan, 2019.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-05615-5   Google Scholar

Newen, Albert, Leon De Bruin, and Shaun Gallagher, eds. The Oxford Handbook of 4E Cognition. Oxford: Oxford University Press, 2018.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198735410.001.0001   Google Scholar

Popova, Yanna. B. “Participatory Sense-Making in Narrative Experience.” In Languaging Relations for Transforming the Literacy and Language Arts Classroom, edited by Richard Beach and David Bloome. New York: Routledge, 2019.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781351036580-8   Google Scholar

Popova, Yanna. B. Stories, Meaning, and Experience: Narrativity and Enaction. New York: Routledge, 2015.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315880488   Google Scholar

Popova, Yanna B., and Elena Cuffari. “Temporality of Sense-Making in Narrative Interactions.” Cognitive Semiotics 11, no. 1 (2018). doi.org/10.1515/cogsem-2018-0007.
DOI: https://doi.org/10.1515/cogsem-2018-0007   Google Scholar

Schechner, Richard. Performance Studies: An Introduction. New York: Routledge, 2006.
  Google Scholar

Schmid, Hans. B. “Collective Emotions.” In The Routledge Handbook of Collective Intentionality, edited by Marija Jankowic and Kirk Ludwig. London: Routledge, 2017.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315768571-15   Google Scholar

Scholte, Tom. “Rehearsing the Revolution: Theatre as a Reflective Social Practice.” Kybernetes 46, no. 9 (2017): 1499–1507.
DOI: https://doi.org/10.1108/K-09-2016-0261   Google Scholar

Searle, John, R. Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1969.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173438   Google Scholar

Sheets-Johnstone, Maxine. The Primacy of Movement. Amsterdam: John Benjamins, 1999.
DOI: https://doi.org/10.1075/aicr.14   Google Scholar

Sofia, Gabriele. “Systems Theory, Enaction, and Performing Acts.” In The Routledge Companion to Theatre, Performance and Cognitive Science, edited by Rick Kemp and Bruce McConachie. London: Routledge, 2019.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315169927-21   Google Scholar

States, Bert O. Great Reckonings in Little Rooms: On the Phenomenology of Theatre. Berkeley: University of California Press, 1985.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520908604   Google Scholar

Stewart, John, Oliver Gapenne, and Paolo Di Ezequiel, eds. Enaction: Toward a New Paradigm for Cognitive Science. Cambridge, MA: The MIT Press, 2010.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262014601.001.0001   Google Scholar

Thompson, Evan. “Life and Mind: From Autopoiesis to Neurophenomenology; A Tribute to Francisco Varela.” Phenomenology and Cognitive Sciences 3, no. 4 (2004): 381–398.
DOI: https://doi.org/10.1023/B:PHEN.0000048936.73339.dd   Google Scholar

Thompson, Evan. Mind in Life: Biology, Phenomenology, and the Sciences of Mind. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2007.
  Google Scholar

Trevarthen, Colwyn. “Communication and Cooperation in Early Infancy: A Description of Primary Intersubjectivity.” In Before Speech: The beginning of Human Communication, edited by Margaret Bullowa. London: Cambridge University Press, 1979.
  Google Scholar

Turner, Victor, Roger Abrahams, and Alfred Harris. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. New York: Routlege, 1969.
  Google Scholar

Van Gennep, Arnold. The Rites of Passage. Translated by Monika B. Vizedom and Gabrielle L. Caffee. Chicago: University of Chicago Press, 1960.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226027180.001.0001   Google Scholar

Varela, Francisco J. “The Early Days of Autopoiesis: Heinz and Chile.” Systems Research 13, no. 3 (1996): 407–416.
DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1735(199609)13:3<407::AID-SRES100>3.0.CO;2-1   Google Scholar

Varela, Francisco J., Eleanor Rosch, and Evan Thompson. The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. Cambridge MA: The MIT Press, 1991.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6730.001.0001   Google Scholar

Villalobos, Mario, and David Ward. “Living Systems: Autonomy, Autopoiesis and Enaction.” Philosophy and Technology 28, no. 2 (2015): 225–239.
DOI: https://doi.org/10.1007/s13347-014-0154-y   Google Scholar

Vygotsky, Lev. S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes, edited by Michael Cole et al. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.
  Google Scholar

Zimmerman, Guy. “Devlin’s Love: Autopoiesis and Harold Pinter’s ‘Ashes to Ashes.’” Substance 49, no. 1 (2020): 74–96.
DOI: https://doi.org/10.1353/sub.2020.0003   Google Scholar


Opublikowane
2025-06-16

Cited By / Share

Popova, Y. (2025) „Enactivism and Performance Theory: Towards Interdisciplinarity Without Misunderstandings”, Pamiętnik Teatralny, 74(2), s. 67–85. doi: 10.36744/pt.2571.

Autorzy

Yanna Popova 
y.popova@uw.edu.pl
Polska
https://orcid.org/0009-0007-5218-5595

Yanna Popova - doktor filozofii (Oxford). Posiada wykształcenie w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa i filozofii. Wykładała na uniwersytetach w Oksfordzie, Birmingham i Case Western Reserve (USA), gdzie była członkiem-założycielem Wydziału Kognitywistyki. W latach 2022-2024 była dyrektorem Centrum Badań nad Kulturą, Językiem i Umysłem na Uniwersytecie Warszawskim. Opublikowała liczne artykuły z zakresu poetyki kognitywnej, językoznawstwa kognitywnego, teorii metafory, narratologii, fenomenologii temporalności i kreatywności. Obecnie kończy pracę nad książką poświęconą przedstawieniom teatralnym i poznaniu enaktywnemu.



Statystyki

Abstract views: 32
PDF downloads: 93


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Yanna Popova

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.