Formaty performatywne site-specific w spektaklach "D’ARC" i "Still Standing"
Danuta Kuźnicka
danuta.kuznicka@ispan.plInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1225-1897
Abstrakt
Celem artykułu jest pokazanie wielowymiarowych formatów performatywnych site-specific, tworzonych przy realizacji spektakli D’ARC (2024) i Still Standing (2023), zapewniających ich powstanie, przebieg i odbiór. Autorka identyfikuje formaty performatywne w obszarach, które Miwon Kwon w książce One Place After Another: Site Specific Art and Locational Identity (2002) nazwała paradygmatami: fenomenologicznym, socjologicznym i dyskursywnym. Opisując aspekty doświadczeniowe i interpretacyjne odbioru, korzysta z ustaleń Mateusza Chaberskiego zawartych w pracy Doświadczenie (syn)estetyczne: Performatywne aspekty przedstawień site-specific (2015). O wyborze D’ARC i Still Standing zadecydowała nie tylko ich ranga artystyczna, ale także dwa typy pracy z przestrzenią: site-specific i site-generic, które reprezentują. W omówieniach spektakli zostało podkreślone przenikanie się paradygmatów Kwon, a wskazanie czynników formatotwórczych pozwala zauważyć wielość możliwości kreacyjnych i potencjał oddziaływania społecznego.
Oświadczenie o konflikcie interesów
Słowa kluczowe:
teatr site-specific, opera site-specific, „D’ARC”, „Still Standing” , Aleksandra Janus, Weronika Pelczyńska, Krystian LadaBibliografia
Bosak, Pamela. „Stoi(my), ale czy wciąż?”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 167 (2022). https://didaskalia.pl/pl/artykul/stoimy-ale-czy-wciaz.
Google Scholar
Chaberski, Mateusz. Doświadczenie (syn)estetyczne: Performatywne aspekty przedstawień site-specific. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2015.
Google Scholar
Engelking, Barbara. „Przestańmy mówić o pamięci, zacznijmy mówić o trosce: Z prof. Barbarą Engelking rozmawiają Zofia Waślicka-Żmijewska i Artur Żmijewski”. Krytykapolityczna.pl, 26 kwietnia 2019. https://krytykapolityczna.pl/kultura/waslicka-zmijewski-barbara-engelking-zaglada-wywiad/.
Google Scholar
Gańczarczyk, Iga, Aleksandra Janus, Weronika Pelczyńska, i Roma Sendyka. „Niedokończone sprawy: Rozmowa z Igą Gańczarczyk, Aleksandrą Janus, Weroniką Pelczyńską i Romą Sendyką, prowadzona przez Zuzannę Berendt”. Dialog, nr 1 (2024): 77–93.
Google Scholar
Hassan, Ihab. The Postmodern Turn: Essays in Postmodern Theory and Culture. Columbus: Ohio State University Press, 1987.
Google Scholar
Kwon, Miwon. One Place After Another: Site Specific Art and Locational Identity. Cambridge, MA: MIT Press, 2002.
Google Scholar
Lada, Krystian. „Każdy ma pudełko z polskością: Z Krystianem Ladą rozmawia Jacek Marczyński”. Ruch Muzyczny, nr 16/17 (2024). https://ruchmuzyczny.pl/article/4529.
Google Scholar
Raszewska-Kursa, Hanna. „Still Standing – wędrówka po minionym (?) krajobrazie”. Eteatr.pl, 9 czerwca 2023. https://e-teatr.pl/still-standing-wedrowka-po-minionym-krajobrazie-38191.
Google Scholar
Suprynowicz, Adam. „Etos i patos”. Ruch Muzyczny, nr 18 (2024). https://ruchmuzyczny.pl/article/4623.
Google Scholar
Wilkie, Fiona. „Mapping the Terrain: A Survey of Site-Specific Performance in Britain”. New Theatre Quarterly 18, no. 2 (2002): 140–160. https://doi.org/10.1017/S0266464X02000234.
Google Scholar
Wójcicki, Łukasz. „Choreografia site-specific: Między sztuką a polityką”. Taniecpolska.pl, 4 grudnia 2020. https://taniecpolska.pl/krytyka/choreografia-site-specificmiedzy-sztuka-a-polityka/.
Google Scholar
Autorzy
Danuta Kuźnickadanuta.kuznicka@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-1225-1897
Danuta Kuźnicka – dr hab., prof. Instytutu Sztuki PAN, teatrolożka. Prowadzi badania nad teatrem współczesnym ze szczególnym uwzględnieniem pozaliterackich form performatywnych.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Danuta Kuźnicka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Danuta Kuźnicka, Izraelski «Hamlet» Konrada Swinarskiego , Pamiętnik Teatralny: Tom 70 Nr 1 (2021)
- Danuta Kuźnicka, Lidia Kuchtówna (1940–2023): Wspomnienie , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 2 (2023): Opera – Pop – Kultura (z blokiem tematycznym pod redakcją Katarzyny Lisieckiej i Adama Regiewicza)




