Of British Representational Practices in the Age of Capitalism/Territorialism (1743-1776)

Michal Kobialka

kobia001@umn.edu
University of Minnesota (Stany Zjednoczone)
https://orcid.org/0000-0002-6698-4140

Abstrakt

Przedmiotem refleksji w artykule jest zmiana rozumienia pojęcia historii, którą spowodowało włączenie handlu w pole dyskursywne w osiemnastowiecznej Wielkiej Brytanii. Chociaż we współczesnych badaniach nad XVIII wiekiem i oświeceniem stawia się historiograficzne pytania o zasadność tradycyjnych sposobów periodyzacji, o metody, za pomocą których zdobywamy i organizujemy wiedzę, a także o wpływ, jaki na relacje o XVIII wieku miały sposoby myślenia dominujące w różnych czasach, autor dowodzi, że jedną z kwestii historiograficznych, która pozostaje znacząco niedoceniona, jest nowa koncepcja historii wytworzona w osiemnastowiecznej Wielkiej Brytanii. Koncepcja ta powstała w ścisłym związku z zasadami funkcjonowania społeczeństwa kupieckiego i charakterystyczną dla merkantylizmu logiką wymiany i dominacją handlu. Historiograficzna trajektoria Davida Hume’a i Adama Smitha została jednak przesłonięta (i ostatecznie wyeliminowana) przez naukową i materialistyczną koncepcję historii, która rozwinęła się w dziewiętnastowiecznej historiografii.


Słowa kluczowe:

handel, historia, archiwum, historiografia, David Hume, Adam Smith, «Nabob»

Armitage, David. The Ideological Origins of the British Empire. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511755965   Google Scholar

Arrighi, Giovanni. The Long Twentieth Century: Money, Power, and the Origins of Our Times. London: Verso, 1994.
  Google Scholar

Baucom, Ian. Specters of the Atlantic: Finance Capital, Slavery, and the Philosophy of History. Durham, NC: Duke University Press, 2005.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822387022   Google Scholar

Bolingbroke, Henry St. John. The Idea of a Patriot King. London, 1740. Electronic reproduction (Eighteenth century collections online). Farmington Hills, MA: Thomson Gale, 2003.
  Google Scholar

Bond, Donald, ed. The Spectator. 5 vols. Oxford: Oxford University Press, 1987 [1965].
  Google Scholar

“Clive, Robert Clive, Baron.” In Encyclopædia Britannica: A Dictionary of Arts, Sciences Literature and General Information. 11th edition, edited by Hugh Chisholm, 6: 532–536. Cambridge: Cambridge University Press, 1911. https://archive.org/details/encyclopaediabrit06chisrich/page/532/mode/2up.
  Google Scholar

Cumberland, Richard. The West Indian: A Comedy. London: printed for C. Dilly, in the Poultry, 1792.
  Google Scholar

Certeau, Michel de. The Writing of History. Translated by Tom Conley. New York: Columbia University Press, 1988.
  Google Scholar

Derrida, Jacques. Archive Fever: A Freudian Impression. Translated by Eric Prenowitz. Chicago: The University of Chicago Press, 1996.
DOI: https://doi.org/10.2307/465144   Google Scholar

Foote, Samuel. Nabob. Dublin: printed by W. Kidd, 1778.
  Google Scholar

Hatton, Edward. Comes Commercii. London: printed by J. H. for Chr. Coningsby; J. Nicholson; and D. Midwinter, 1706.
  Google Scholar

Helton, Laura, Justin Leroy, Max A Mishler, Samantha Seely, and Shauna Sweeney. “The Question of Recovery: An Introduction.” Social Text 33, no. 4 (2015): 1–18. https://doi.org/10.1215/01642472-3315766.
DOI: https://doi.org/10.1215/01642472-3315766   Google Scholar

Hume, David. Essays, Moral, Political, and Literary. Edited by Eugene F. Miller. Indianapolis: Liberty Classics, 1987 [1742; 1752]. http://www.econlib.org/library/LFBooks/Hume/hmMPL24.html.
  Google Scholar

Keith, William. The History of the British Plantations in America. London: printed by S. Richardson, 1738.
  Google Scholar

Kobialka, Michal. “Representational Practices and Real Abstractions in Early Eighteenth-Century London.” In Neoliberalism and Global Theatres: Performance Permutations, edited by Lara D. Nielsen and Patricia Ybarra, 161–175. New York: Palgrave Macmillan, 2012.
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137035608_11   Google Scholar

Koselleck, Reinhart. Futures Past: On the Semantics of Historical Time. Translated by Keith Tribe. Cambridge, MA: MIT Press, 1985.
  Google Scholar

Lefebvre, Henri. The Production of Space. Translated by Donald Nicholson-Smith. Oxford: Blackwell, 1991.
  Google Scholar

Linebaugh, Peter and Marcus Rediker. The Many-Headed Hydra: Sailors, Slaves, Commoners, and the Hidden History of the Revolutionary Atlantic. Boston: Beacon Press, 2000.
DOI: https://doi.org/10.1177/084387140101300212   Google Scholar

Lyotard, Jean-François. The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Translated by Geoff Bennington and Brian Massumi. Foreword by Fredric Jameson. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1984.
DOI: https://doi.org/10.2307/1772278   Google Scholar

Marx, Karl. A Contribution to the Critique of Political Economy. Translated by S. W. Ryazanskaya. New York: International Publishers, 1970.
  Google Scholar

Mbembe, Achille. Necropolitics. Translated by Steven Corcoran. Durham, NC: Duke University Press, 2019.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1131298   Google Scholar

O’Quinn, Daniel. Staging Governance: Theatrical Imperialism in London, 1770-1800. Baltimore: John Hopkins University Press, 2005.
  Google Scholar

Pocock, J. G. A. The Machiavellian Moment: Florentine Political Thought and the Atlantic Republican Tradition. Princeton: Princeton University Press, 1975.
  Google Scholar

Rediker, Marcus. The Outlaws of the Atlantic: Sailors, Pirates, and Motley Crews in the Age of Sail. Boston: Beacon Press, 2014.
  Google Scholar

Richardson, Samuel. Apprentice’s Vade Mecum (1734) and A Seasonable Examination of Playhouses (1735). New York: Garland Publishing, 1974.
  Google Scholar

Sohn-Rethel, Alfred. Intellectual and Manual Labour: A Critique of Epistemology. Translated by Martin Sohn-Rethel. London: Macmillan, 1978.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-15867-6   Google Scholar

Smith, Adam. An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Edited by Edwin Cannan. 5th edition. London: Methuen, 1904. https://www.econlib.org/library/Smith/smWN.html.
  Google Scholar

Trenchard, John, and Thomas Gordon. Cato’s Letters. 4 vols. Berwick, 1754 [1720]. Electronic reproduction (Eighteenth century collections online). Farmington Hills, MA: Thomson Gale, 2003.
  Google Scholar


Opublikowane
2021-12-20

Cited By / Share

Kobialka, M. (2021) „Of British Representational Practices in the Age of Capitalism/Territorialism (1743-1776)”, Pamiętnik Teatralny, 70(4), s. 41–59. doi: 10.36744/pt.981.

Autorzy

Michal Kobialka 
kobia001@umn.edu
University of Minnesota Stany Zjednoczone
https://orcid.org/0000-0002-6698-4140

Michal Kobialka is a Professor of Theatre in the Department of Theatre Arts & Dance at the University of Minnesota.  He has published over 100 articles, essays and reviews on medieval, eighteenth-century and contemporary European theatre, as well as theatre historiography in the North American, South American, and European journals. He is the author of Further on, Nothing: Tadeusz Kantor’s Theatre (2009) and This Is My Body: Representational Practices in the Early Middle Ages (1999). He is the editor of A Journey through Other Spaces: Essays and Manifestos, 1944–1990 by Tadeusz Kantor (1993) and Of Borders and Thresholds: Theatre History, Practice, and Theory (1999); and a co-editor (with Barbara Hanawalt) of Medieval Practices of Space (2000); (with Rosemarie Bank) of Theatre/Performance Historiography: Time, Space, Matter (2015) and (with Natalia Zarzecka) of Tadeusz Kantor’s Memory: Other Pasts, Other Futures (2018).



Statystyki

Abstract views: 246
PDF downloads: 135


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Michal Kobialka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.