Transatlantic Theatre Mediators

recenzja książki

Vanesa Cotroneo


Ludwig-Maximilians-Universität (Niemcy)
https://orcid.org/0000-0002-1188-2032

Abstrakt

This review focuses on Nic Leonhardt’s book Theatre Across Oceans: Mediators of Transatlantic Exchange, 1890–1925 (first published by Palgrave Macmillan in 2021). It highlights the author’s focus on transatlantic exchange between Europe and the Americas, and the importance of theatre mediators and playbrokers such as Elisabeth Marbury, Alice Kauser, Richard Pitrot and H. B. Marinelli. Through an analysis of their roles in the theatre industry and their use of available technologies, Leonhardt asserts that the low visibility of these individuals in theatre research is diametrically opposed to their significant influence during the period under review.


Oświadczenie o konflikcie interesów

Autorka nie zgłosiła żadnego potencjalnego konfliktu interesów.

Słowa kluczowe:

pośrednicy transatlantyccy, teatr, technologie, władza

Leonhardt, Nic. Theatre Across Oceans: Mediators of Transatlantic Exchange, 1890-1925. Cham: Palgrave Macmillan, 2021.
  Google Scholar


Opublikowane
2025-12-15

Cited By / Share

Cotroneo, V. (2025) „Transatlantic Theatre Mediators”, Pamiętnik Teatralny, 74(4), s. 183–188. doi: 10.36744/pt.4266.

Autorzy

Vanesa Cotroneo 

Ludwig-Maximilians-Universität Niemcy
https://orcid.org/0000-0002-1188-2032

Vanesa Cotroneo – doktorantka i pracownik naukowy w projekcie ERC T-MIGRANTS na Uniwersytecie Ludwika Maksymiliana w Monachium (LMU). Studiowała literaturę porównawczą, teatr i media na Uniwersytecie w Buenos Aires oraz Narodowym Uniwersytecie w La Plata w Argentynie, a także ukończyła studia magisterskie z zakresu Ameryk na Uniwersytecie Fryderyka Aleksandra w Erlangen-Norymberdze. Jej obecne badania koncentrują się na europejskich migrantach teatralnych, którzy przybyli do Argentyny w latach 1850–1919, polityce kulturalnej oraz archiwum (cyfrowym).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Vanessa Cotroneo

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.