Returning the Other
Abstrakt
Autorka recenzuje monografię Natalii Jakubowej Irena Solska: Ciężar niezwykłości (Moskwa 2019) stanowiącą efekt przeszło dziesięcioletnich badań. Jakubowa podkreśla, że przeszłość jest dla niej „otwartym projektem”, do którego można (i trzeba) wracać wielokrotnie. Jej książkę należy traktować jako tego rodzaju „bramę do przeszłości”. Przedmiotem badań stała się twórcza i życiowa droga Solskiej, temat zaś został określony jako „ciężar niezwykłości” osobowości aktorki. Jakubowa podejmuje problem społecznych stereotypów narosłych wokół aktorki, zwłaszcza powszechnego w polskiej kulturze podtrzymywania mitu Solskiej jako „kobiety demonicznej”. Dlatego głównym celem studium jest interpretacja źródeł, kwestionowanie stereotypów i przekraczanie dotychczasowych modeli reprezentacji. Interdyscyplinarne założenia pracy pozwalają ująć losy aktorskiej gwiazdy w kontekście dynamiki złożonych zmian społeczno-politycznych, społeczno-kulturowych, estetyczno-technologicznych i ideologiczno-emancypacyjnych od końca XIX wieku do późnych lat trzydziestych XX wieku. (Przeł. E. Partyga)
Słowa kluczowe:
Irena Solska, biografia aktorki, polska aktorka, kobiety w historii teatruBibliografia
Kuchtówna, L. (1980). Irena Solska. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Lotman, Y. (1985). Biografiya – zhivoye litso. Novyy mir, 2, 228–236.
Google Scholar
Poskuta-Włodek, D. (2015). Zmowa kobiet? Inscenizacje feministyczne w polskim teatrze
Google Scholar
dwudziestolecia międzywojennego. Przestrzenie Teorii, 11, 105–120. https://doi.org/10.14746/pt.2015.23.7
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2015.23.7
Google Scholar
Scott, J. W. (2001). Women’s History. In P. Burke (ed.), New Perspectives on Historical Writing
Google Scholar
(pp. 43–70). Cambridge: Penn State University Press.
Google Scholar
Showalter, E. 1981. Feminist Criticism in the Wilderness. Critical Inquiry, 8(2), 179–205
DOI: https://doi.org/10.1086/448150
Google Scholar
Yakubova, N. O. (2019). Irena Sol’skaya. Bremya neobychnosti: Monografiya, Moskva: GITIS.
Google Scholar
Autorzy
Maiia Harbuziukhttps://orcid.org/0000-0002-6215-9477
Dr hab., docent w Katedrze Teatrologii i Sztuki Aktorskiej Wydziału Kultury i Sztuk Pięknych Lwowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Iwana Franki. Redaktor naczelna czasopisma teatrologicznego „Proscaenium”. Zainteresowania naukowe: teatralne relacje ukraińsko-polskie, dzieje teatrów lwowskich, badania szekspirowskie, studia porównawcze, studia postkolonialne.
https://www.academia.edu/search?utf8=%E2%9C%93&q=Harbuziuk
https://kultart.lnu.edu.ua/employee/harbuzyuk-majya-volodymyrivna
Statystyki
Abstract views: 188PDF downloads: 154
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Maya Harbuzyuk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY-NC-ND 4.0.
Inne teksty tego samego autora
- Maiia Harbuziuk, Kurbas and Poland: Discovering / Returning , Pamiętnik Teatralny: Tom 70 Nr 2 (2021)