To nie jest jedna historia

Jess Thorpe


Royal Conservatoire of Scotland in Glasgow (Wielka Brytania)

Abstrakt

Jess Thorpe przedstawia genezę wprowadzenia do szkockich więzień post-dramatycznej praktyki teatralnej określanej jako devised theatre (teatr rozszerzony). Termin oznacza kolektywną pracę nad przedstawieniami teatralnymi z zastosowaniem metody improwizacji. Autorka prezentuje poszczególne etapy procesu powstawania spektakli. Przytacza przykłady ćwiczeń, podaje wskazówki i dzieli się doświadczeniami. Zwraca uwagę na demokratyczny wymiar pytań stosowanych jako część metody pracy devised theatre. Autorka tekstu, a równocześnie twórczyni opowiada się za wielością głosów, wersji, narracji. Celem działań teatralnych prowadzonych przez Thorpe z kobietami i mężczyznami przebywającymi w szkockich więzieniach jest postrzeganie sztuki jako wspierającej w „budowaniu własnej tożsamości” osób mieszkających za więziennymi murami oraz kreowanie kolektywności opartych na twórczym dialogu. Korzyści z pracy w więzieniach mogą również czerpać artyści. Jedną z nich jest wzmocnienie wiary w „transformacyjną moc sztuki”.


Słowa kluczowe:

teatr więzienny, teatr w więzieniu, dramatoterapia, resocjalizacja

Bogart, A. (2007). And Then, You Act: Making Art in an Unpredictable World. London
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203965504   Google Scholar

Heddon, D. (2008). Autobiography and Performance. Basingstoke
  Google Scholar

(2018). The Oxford English Dictionary. Oxford
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-09-01

Cited By / Share

Thorpe, J. (2019) „To nie jest jedna historia”, Pamiętnik Teatralny, 68(2), s. 47–52. doi: 10.36744/pt.75.

Autorzy

Jess Thorpe 

Royal Conservatoire of Scotland in Glasgow Wielka Brytania

Statystyki

Abstract views: 290
PDF downloads: 135


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Jess Thorpe

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.