“Don Giovanni,” Sex’n’Roll, and Echoes of the Counterculture: A Brief History of Desire Read Backwards
Artur Żywiołek
a.zywiolek@ujd.edu.plJan Długosz University in Częstochowa (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6904-5608
Abstract
This article is an attempt to read the history of courtly love backwards, thus setting a perspective that enables the interpretation of the contemporary sexual revolution by revealing its historical and archetypal patterns. It presents the hybrid relationships linking operatic “archaicness” with film, philosophy, and music in their contemporary artistic forms. The central argument is that the widespread phenomenon of aestheticization of life is based on the illusion that one is able to achieve absolute fulfillment in a transient world. The myth of Don Juan embodies this very dimension of modernity, which gives the aesthetic (sensual) the rank of the absolute, while numerous artistic actualizations of this myth confirm that the Western European imaginarium has its affective substrate in the form of desire, which is impossible to satisfy.
Keywords:
opera, music, desire, myth, history, "Don Giovanni"References
Barthes, Roland. „Muzyka, głos, język”. Tłumaczenie Krzysztof Kłosiński. Pamiętnik Literacki, nr 2 (1999): 5–9.
Google Scholar
Bauman, Zygmunt. Razem, osobno. Tłumaczenie Tomasz Kunz. Kraków: Wydaw¬nictwo Literackie, 2003.
Google Scholar
Brooks, Rob. Sex, Genes & Rock’n’Roll: How Evolution Has Shaped the Modern World. Sydney: University of New South Wales Press, 2011.
Google Scholar
Debord, Guy. Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Tłumaczenie i wstęp Mateusz Kwaterko. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2006.
Google Scholar
Dominiak, Grzegorz A. „Estetyzacja świata a doznanie wieczności: W stronę metafizycznej wykładni człowieka współczesnego jako Don Juana”. W: Don Juan w przemianach kultury, redakcja Lidia Wiśniewska, 57–70. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG, 2008.
Google Scholar
Lévi-Strauss, Claude. Mit i znaczenie: Pięć wykładów przygotowanych dla radia przez Claude’a Lévi-Straussa. Tłumaczenie Monika Eccles i Rafał Wiśniewski. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2020.
Google Scholar
Kierkegaard, Søren. Albo – albo. Tłumaczenie Marek Hammermeister. T. 1. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2015.
Google Scholar
Mańkowska, Joanna. Don Juan w XX i XXI wieku lub Zmieniające się oblicze mitycznego uwodziciela. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, 2021.
Google Scholar
Michalik, Grzegorz. „Podmiot zanikający – kwestia podmiotowości w psychoanalizie Jacques’a Lacana”. Analiza i Egzystencja, nr 41 (2018): 98. https://doi.org/10.18276/aie.2018.41-05.
DOI: https://doi.org/10.18276/aie.2018.41-05
Google Scholar
Ortega y Gasset, José. „Wprowadzenie do Don Juana”. W: Dehumanizacja sztuki i inne eseje, tłumaczenie Piotr Niklewicz. Warszawa: Czytelnik, 1980.
Google Scholar
Scruton, Roger. „Zjawiska seksualne”. W: Pożądanie: Filozofia moralna życia erotycznego, tłumaczenie Tomasz Kuniński, 168–214. Kraków: Ośrodek Myśli Politycznej, 2009.
Google Scholar
Starczewska, Krystyna. Wzory miłości w kulturze Zachodu. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1975.
Google Scholar
Stiegler, Bernard. „«Pokolenie zdeklasowane» zwraca się do «pokolenia lirycznego»”. W: Wstrząsy: Głupota i wiedza w XXI wieku, tłumaczenie Michał Krzykawski, 96–104. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
Google Scholar
Welsch, Wolfgang. Nasza postmodernistyczna moderna. Tłumaczenie Roman Kubicki i Anna Zeidler-Janiszewska. Warszawa: Oficyna Naukowa, 1998.
Google Scholar
Zelechow, Bernard. „Kierkegaard, the Aesthetic and Mozart’s Don Giovanni”. In Kierkegaard on Art and Communication, edited by George Pattinson, 64–77. London: Palgrave Macmillan, 1992. https://doi.org/10.1007/978-1-349-22472-2_4.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-22472-2_4
Google Scholar
Žižek, Slavoj. Metastazy rozkoszy: Sześć esejów o kobietach i przyczynowości. Tłumaczenie Marek J. Mosakowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2013.
Google Scholar
Žižek, Slavoj, i Mladen Dolar. Druga śmierć opery. Tłumaczenie Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2008.
Google Scholar
Authors
Artur Żywiołeka.zywiolek@ujd.edu.pl
Jan Długosz University in Częstochowa Poland
https://orcid.org/0000-0002-6904-5608
Artur Żywiołek - graduate of Polish philology at Jagiellonian University, PhD, Associate Professor of Literary Studies in the Institute of Literary Studies at Jan Długosz University in Częstochowa. His research interests include problems of cultural breakthroughs, aesthetics of modernism, and intellectual history of Poland and Europe. Recently, he published Tristitia moderna: Pasja mitu tristanowskiego w nowoczesnej literaturze, filozofii i muzyce (Kraków, 2020).
Statistics
Abstract views: 385PDF downloads: 207
License
Copyright (c) 2023 Artur Żywiołek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.