Responsibly Situated Affirmative Criticism: #MeToo in Theater Research

peer-reviewed article

Monika Kwaśniewska

monika.kwasniewska@uj.edu.pl
Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1913-4562

Abstract

This article seeks to develop within the theater studies discourse a research stance and method that would resonate with the transformation that has begun in theater in connection with the #MeToo movement and the discussion about violence in theater schools, creative processes, and theaters. The author’s point of departure is the observation that recent productions thematizing sexual violence in theater have been gradually turning from grievances against the abuse of power towards constructive, forward-leaning proposals for change. This process is founded on the awareness that theater makers are situated within the present systems of power and on the willingness to consider various implications of this situatedness. The proposed project of responsibly situated affirmative criticism, understood as a research-and-writing stance, is based on Donna Haraway’s concepts of situated knowledges, Ewa Domańska’s affirmative humanities, posthumanist ethics (as envisaged by Karen Barad and Monika Rogowska-Stangret), and Harry Lehmann’s affirmative criticism. The article offers an analysis of the discussion about comings-out concerning the “Gardzienice” Center for Theater Practices, as a case study aimed at a more precise delineation of the possibilities for changing the discourse on the instruments and ethics of theater research.

Supporting Agencies

The article was written as part of the project “Przemoc w teatrze – praktyki, dyskursy, alternatywy” funded by the Heritage Priority Research Area funds as part of the Strategic Program.Initiative Excellence at the Jagiellonian University.

Keywords:

#MeToo, criticism, affirmative humanities, new materialism, theater

Adamiecka-Sitek, Agata. „«Naszym światem włada nieczułość»: #MeToo i trans¬formacja”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 161 (2020). https://doi.org/10.34762/ znxw-7338.
  Google Scholar

Berendt, Zuzanna, i Anna Majewska. „Prześlepione potencjalności: #MeToo i możliwość zmiany; Polemika z esejem Doroty Sajewskiej «Przemoc, obsceniczność, powtórzenie»”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 161 (2021). https://didaskalia.pl/pl/artykul/przeslepione-Potencjalnosci-metoo-i-mozliwosc-zmiany.
  Google Scholar

Brown, Adrienne Maree. We Will Not Cancel Us, and Other Dreams of Transformative Justice, posłowie: Malkia Devich Cyril. Chico, CA: AK Press, 2020.
  Google Scholar

Chaberski, Mateusz, Anna Majewska, Piotr Morawski i Ida Ślęzak. „Ćwiczenia z relacyjności afektu: Scory, kompilacje, opowieści”. Dialog, nr 7/8 (2022): 15–34.
  Google Scholar

Dolphijn, Rick, i Iris van der Tuin. „Wywiad z Karen Barad”, tłumaczenie Jacqueline Czajka. W: Nowy materializm: Wywiady i kartografie, tłumaczenie Jacqueline Czajka et al., redakcja Joanna Bednarek i Jędrzej Maliński, 41–58. Gdańsk: Fundacja Machina Myśli, 2018.
  Google Scholar

Domańska, Ewa. „Humanistyka afirmatywna: Władza i płeć po Butler i Foucaulcie”. Kultura Współczesna, nr 4 (2014): 117–129.
  Google Scholar

Godlewski, Stanisław. „Na szczytach panuje gwar: Hierarchie, autorytety i pokolenia”. Dialog, nr 3 (2020): 147–164.
  Google Scholar

Godlewski, Stanisław. Towarzyszka broni: Strategie współczesnej polskiej krytyki teatralnej. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2022.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, Ewa. „Koniec krytyki towarzyszącej”. Dialog, nr 2 (2020): 216–225.
  Google Scholar

Haraway, Donna. Wiedze usytuowane: Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy. Tłumaczenie Agata Czarnacka. Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, 2008.
  Google Scholar

Keil, Marta. „My też”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 148 (2018): 6–11.
  Google Scholar

Kolankiewicz, Leszek. „Oświadczenie”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 160 (2020). https://didaskalia.pl/pl/artykul/oswiadczenie.
  Google Scholar

Kornaś, Tadeusz. „Lśnij!”. Teatrologia.info, 20 października 2020. https://teatrologia.pl/autorzy/tadeusz-kornas-lsnij/.
  Google Scholar

Kwaśniewska, Monika, i Katarzyna Waligóra, red. Teatr brzydkich uczuć. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2021.
DOI: https://doi.org/10.4467/K7251.139/20.20.15582   Google Scholar

Kwaśniewska, Monika. „Dlaczego przestały milczeć? Dlaczego zostały wysłuchane? Afektywna analiza #metoo w Teatrze Bagatela”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 159 (2020). https://doi.org/10.34762/8z1x-gg53.
  Google Scholar

Lehmann, Harry. „Dziesięć tez na temat krytyki sztuki”. Tłumaczenie Monika Pasiecznik. Redakcja Sławomir Królak. Odra, nr 5 (2014): 52–59.
  Google Scholar

Majewska, Anna. „Co wiedzą wszyscy”. Dialog, nr 2 (2020): 191–200.
  Google Scholar

Rogowska-Stangret, Monika. „Przeskalowanie traumy”. W: Być ze świata: Cztery eseje o etyce posthumanistycznej, wstęp Magdalena Środa, 51–89. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2021.
  Google Scholar

Sajewska, Dorota. „Przemoc, obsceniczność, powtórzenia”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 160 (2020). https://didaskalia.pl/pl/artykul/przemoc-obscenicznosc-powtorzenie.
  Google Scholar

Smolarska, Zofia. „Przemoc od kuchni: «Gardzienice» w ogniu pytań”. Znak, nr 3 (2021): 86–95.
  Google Scholar

Telega, Michał. „Aktorki, czyli przepraszam, że dotykam”. Polish Theatre Journal, nr 1/2 (2019).
  Google Scholar

Tercet ¿Czy badania artystyczne?, Brelińska-Garsztka, Paulina, Zofia Małkowicz-Daszkowska, i Zofia Reznik. „Rozruchy badawczo-artystyczne w sztukach performatywnych: Zbliżenie na taniec, ruch i choreografię”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 165 (2021). https://doi.org/10.34762/c680-vg85.
  Google Scholar

Wachowski, Jacek. „Kilka uwag o krytyce instytucjonalnej, równości i równorzędności”. Czas Kultury, nr 4 (2021): 76–82.
  Google Scholar


Published
2023-09-01

Cited by

Kwaśniewska, M. (2023) “Responsibly Situated Affirmative Criticism: #MeToo in Theater Research”, Pamiętnik Teatralny, 72(3), pp. 169–196. doi: 10.36744/pt.1383.

Authors

Monika Kwaśniewska 
monika.kwasniewska@uj.edu.pl
Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0003-1913-4562

Monika Kwaśniewska - Assistant Professor at the Department of Theatre and Drama of the Jagiellonian University. Author of books Od wstrętu do sublimacji. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego w świetle teorii Julii Kristevej (2009), Pytanie o wspólnotę. Jerzy Grzegorzewski i Jan Klata (2016) and Między hierarchią a anarchią. Teatr - Instytucja - Krytyka (2019). Co-editor (together with Grzegorz Niziołek) of the book Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie (2012). Currently, she is involved in contemporary performative acting and institutional criticism.



Statistics

Abstract views: 286
PDF downloads: 151


License

Copyright (c) 2023 Monika Kwaśniewska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.