“A balloon for St. Stanisław’s Day:” The Commission of National Education vis-à-vis Public Spectacles and School Theatre

peer-reviewed article

Katarzyna Buczek

k.buczek@uw.edu.pl
University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1452-3657

Abstract

This article discusses how the National Education Commission, the first Polish state authority supervising schools, approached spectacles, including school theatre. Scientific spectacles, such as demonstrations of science experiments, public lectures featuring experiments, and even student exams open to the public, were highly valued and encouraged from both college and secondary school professors. This was in line with the general interests of the era (balloons and electric machines in particular sparked curiosity) and gave schools the opportunity to build a positive image. Meanwhile, school theatre, which had been an important aspect of Jesuit and Piarist schools for two centuries, raised objections from the Commission, which does not mean that schools strictly complied with the bans on organising performances. The article analyses source texts such as normative acts (laws, instructions), school reports, periodicals, correspondence, and dissertations.



Keywords:

spectacle, scientific experiments, balloons, science, school, Commission of National Education

Ausz, Mariusz, i Kazimierz Puchowski. Komisja Edukacji Narodowej 1773–1794: Szkoły w Wydziale Pijarskim. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki PAN, 2018.
  Google Scholar

Bartnicka, Kalina. „Działalność propagandowa Komisji Edukacji Narodowej”. Przegląd Historyczny, nr 3 (1973): 497–518.
  Google Scholar

Bartnicka, Kalina. Wychowanie patriotyczne w szkołach Komisji Edukacji Narodowej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1989.
  Google Scholar

Bartnicka, Kalina, i Adam Sowiński, red. Ustawy Komisji Edukacji Narodowej dla Stanu Akademickiego i na szkoły w krajach Rzeczypospolitej przepisane roku 1783. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2015.
  Google Scholar

Bartnicka, Kalina, i Irena Szybiak, red. Instrukcje dla wizytatorów generalnych szkół Komisji Edukacji Narodowej 1774–1794. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1976.
  Google Scholar

Bartnicka, Kalina, i Irena Szybiak, red. Raporty generalnych wizytatorów szkół Komisji Edukacji Narodowej w Wielkim Księstwie Litewskim 1782–1792. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1974.
  Google Scholar

Bensaude-Vincent, Bernadette, and Christine Blondel, eds. Science and Spectacle in the European Enlightenment. Hampshire: ASHGATE, 2008.
  Google Scholar

Bogusławski, Wojciech. Dzieje Teatru Narodowego w Polsce. Część 1. Przemyśl, 1884.
  Google Scholar

Brensztejn, Michał. „Teatr szkolny w Krożach na Żmudzi”. Ateneum Wileńskie 3, z. 9 (1925): 46–70.
  Google Scholar

Buczek, Katarzyna. „Między egzaminem a widowiskiem: Uczniowskie popisy publiczne na przykładzie Gimnazjum/Liceum Wołyńskiego”. Pamiętnik Teatralny 66, z. 1/2 (2017): 49–66. https://doi.org/10.36744/pt.1202.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.1202   Google Scholar

Buczek, Katarzyna. „Nadawać duszom kształt narodowy”: Święta o państwowym charakterze w czasach Komisji Edukacji Narodowej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323549697   Google Scholar

Buczek, Katarzyna, „Niemałe czyniły ukontentowanie doświadczenia: Widowiskowa prezentacja nauki w czasach Komisji Edukacji Narodowej”. Rozprawy z Dziejów Oświaty 60 (2023): 11–32.
  Google Scholar

Buczek, Katarzyna. „Program przedstawienia szkolnego w Międzyrzeczu Koreckim”. W: Almanach teatralny 2023. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2023.
  Google Scholar

Buczek, Katarzyna. „Rozmaite święta zawsze winnego uczczenia godne”: Uroczystości szkolne w czasach Komisji Edukacji Narodowej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2023.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323563204   Google Scholar

Buczek, Katarzyna. Zbiory dydaktyczne Gimnazjum i Liceum Wołyńskiego w Krzemieńcu (1805–1833). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2016.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323526445   Google Scholar

Dobrowolski, Paweł. „Latająca Europa – balony w XVIII w.”. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 62, nr 2 (2014): 215–226. https://journals.iaepan.pl/khkm/article/view/778.
  Google Scholar

Hulewicz, Jan. Opinia publiczna wobec Komisji Edukacji Narodowej. Warszawa: Gebethner i Wolff, 1949.
  Google Scholar

Komorowski, Jarosław. Teatr i widowiska na Podolu do 1863. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
  Google Scholar

Kott, Jan, red. Teatr Narodowy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1967.
  Google Scholar

Kurdybacha, Łukasz, i Mieczysława Mitera-Dobrowolska, red. Komisja Edukacji Narodowej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973.
  Google Scholar

Mizia, Tadeusz, red. Protokoły posiedzeń Komisji Edukacji Narodowej 1785–1794. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1969.
  Google Scholar

Mizia, Tadeusz. „Szkoły średnie Komisji Edukacji Narodowej w Koronie a społeczeństwo”. Przegląd Humanistyczny, nr 4 (1973): 19–40.
  Google Scholar

Mrozowska, Kamila, red. Listy z prowincji: Korespondencja wizytatorów generalnych, rektorów i nauczycieli ze Szkołą Główną Koronną 1779–1794. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Historii PAN, 1998.
  Google Scholar

Mrozowska, Kamila, red. Raporty Szkoły Głównej Koronnej o generalnych wizytach szkół Komisji Edukacji Narodowej 1787–1793. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1981.
  Google Scholar

Okoń, Jan, red. Świat teatru, świat wartości: Wychowanie obywatelskie w teatrze szkolnym jezuitów w Rzeczypospolitej XVI–XVIII w.: Księga zbiorowa Kraków: Collegium Columbinum, 2017.
  Google Scholar

Okoń, Jan. Wychowanie do społeczeństwa: W teatrach szkolnych jezuitów w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Kraków: Collegium Columbinum, 2018.
  Google Scholar

Orasz-Radlińska, Helena. Kołłątaj jako wychowawca: Hugona Kołłątaja nieznane listy o wychowaniu. Lwów, 1912.
  Google Scholar

Raszewski, Zbigniew. Teatr w świecie widowisk. Warszawa: Wydawnictwo KRĄG, 1991.
  Google Scholar

Ratajczakowa, Dobrochna. Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015.
  Google Scholar

Strzelczyk-Żołądź, Dorota, Michał Nowicki, Krzysztof Ratajczak, i Justyna Gulczyńska. Komisja Edukacji Narodowej 1773–1794: Szkoły w Wydziale Wielkopolskim. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki pan, 2018.
  Google Scholar

Szumowski, Władysław. Krakowska szkoła lekarska po reformach Kołłątaja. Kraków: W. L. Anczyc i spółka, 1929.
  Google Scholar

Wierzbowski, Teodor, red. Raporty generalnych wizytatorów z r. 1774. Warszawa, 1906.
  Google Scholar

Wierzbowski, Teodor, red. Raporty szkoły podwydziałowej pułtuskiej składane Szkole Głównej Koronnej w latach 1778–1789. Warszawa, 1903.
  Google Scholar


Published
2025-09-16

Cited by

Buczek, K. (2025) “‘A balloon for St. Stanisław’s Day:’ The Commission of National Education vis-à-vis Public Spectacles and School Theatre”, Pamiętnik Teatralny, 74(3), pp. 51–70. doi: 10.36744/pt.2542.

Authors

Katarzyna Buczek 
k.buczek@uw.edu.pl
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0003-1452-3657

Katarzyna Buczek - graduate of pedagogy and Polish philology at the University of Warsaw, employed at the Laboratory of History of Education and Upbringing at the Faculty of Pedagogy of the University of Warsaw. Research interests: education during the period of the National Education Commission, schooling in the Annexed Territories in the first half of the 19th century, the relationship between education and the performing arts.



Statistics

Abstract views: 316
PDF downloads: 88


License

Copyright (c) 2025 Katarzyna Buczek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.