Ukrainian Theater Actresses in Eastern Galicia

Sofiia Rosa-Lavrentii


Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0001-7550-1131

Abstrakt

W artykule zaproponowano typologię doświadczeń ukraińskich aktorek teatralnych w Galicji Wschodniej od końca XIX do połowy XX wieku, określając najpowszechniejsze trajektorie biografii i kariery artystycznej, które współtworzą obraz zbiorowego doświadczenia kulturowego kobiet. W wizerunkach aktorek, przedstawionych zgodnie z tendencjami obowiązującymi w ówczesnej prasie ukraińskiej, podkreślono cechy szczególne wynikające ze specyfiki ukraińskiego życia teatralnego w Galicji Wschodniej w tym okresie. (Przeł. E. Partyga)


Słowa kluczowe:

feminizm, teatr ukraiński, ukraińskie aktorki teatralne, trajektorie doświadczenia

A[dolf] L[uka]. (1867). Lemberg (Korrespondenzen). Die Bühnenwelt, 4, 2.
  Google Scholar

Bohachevska-Khomyak, M. (2018). Bilympo bilomu: Zhinky u hromads’komu zhytti Ukrayiny: 1884–1939. Lviv.
  Google Scholar

Bon’kovs’ka, O.( 2006). Mariya Mors’ka: Pol’ka za pokhodzhennyam, ukrayinka za stsenichnoyudoleyu. Khudozhnya kul’tura: Aktual’ni problemy, 3, 530–560.
  Google Scholar

Charnets’kyy, S. (1927). Pam”yaty A. Osypovychevoyi, Svit, 1, 14.
  Google Scholar

Charnets’kyy, S. (1934). Nashi teatral’niaktrysy. Nazustrich, 12, 7.
  Google Scholar

Cherchovych, I. (2017). Emansypatsiyni ideyi vs konservatyvni praktyky: zhinky u seredovyshchi ukrayins’koyi intelihentsiyi Halychyny zlamu XIX-XX stolit’. In O. Kis’ (ed.), Ukrayins’ki zhinky v hornyli modernizatsiyi (pp. 32–52). Kharkiv.
  Google Scholar

Chubativna, S. (1937). Poklin velykiy artysttsi. Zhinka, 6.
  Google Scholar

L.B. [Burachynska, L.]. (1937). Ti, shcho vidiyshly: Ivanna Biberovych. Nova khata, 18, 4.
  Google Scholar

Czarnecki, S. (1937). Jubileusz Janiny Biberowicz, Biuletyn Polsko-Ukraiński, 2(193), 20.
  Google Scholar

Dyadyuk, M. (2017). Zmahannya za predstavnyts’ku rivnist’: politychna diyal’nist’ zhinok u mizhvoyenniy Halychyni. In O. Kis (ed.), Ukrayins’ki zhinky v hornyli modernizatsiyi (pp. 176–203). Kharkiv.
  Google Scholar

Korzeniowska-Bihun, A. (2012). Genderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej. In A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald (eds.), Nowe historie 03: Nowe biografie (pp. 83–90). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Kozachuk, N. (2011). Odyn rik teatral’noho zhyttya Yevheniyi Shvedivny. Zapysky Naukovohotovarystva imeni Shevchenka: Pratsi teatroznavchoyi komisiyi, 262, 463–503.
  Google Scholar

Krushel’nyts’ka, S. (1978). Spohady, materialy, lystuvannya (vol. 2: Spohady, ed. M. Holovashchenko). Kyiv: Muz.
  Google Scholar

L. [Luzhnyts’kyy H.]. (1937). Krytyka pro p. Lyanovs’ku-Biberovych. Novyy chas, 203, 6.
  Google Scholar

Lavrentiy, R. (2007). “Naddnipryans’kyy teatr” Teodory Rudenko. Visnyk NTSH, 37, 21–22.
  Google Scholar

Lavrentiy, R. (2009). Sofiya Stadnykova (13 veresnya 1888–21 veresnya 1959). In Pohlyad u mynule: Kalendar pam”yatnykh dat na 2009 rik (pp. 193–195). Lviv.
  Google Scholar

Maksymenko, S. (2008). Stadnykova Sofiya Andriyivna – «charivna feya, neosyazhna mriya, bozhestvenna krasunya». Do 120-richchya vid dnya narodzhennya Sofiyi Stadnykovoyi (1888–1959). In M. Zubelyak et al., Myttsi L’vivshchyny: Kalendar pam”yatnykh dat na 2008 rik (pp. 57–60). Lviv.
  Google Scholar

Malanchuk-Ribak, O. (2001). Typolohichna identychnist’ ukrayins’koho emansypatsiynohorukhu zhinok. Etnichna istoriya narodiv Yevropy, 11, 93–96.
  Google Scholar

Medvedyk, P. (1987). Kurbasovi vesnyani vechory: Do 100-richchya vid dnya narodzhennya O. S. Kurbasa. Zhovten’ 4, 80–89; & 5, 81–95.
  Google Scholar

Medvedyk, P. (1989). Kateryna Rubchakova. Kyiv: Art.
  Google Scholar

Nyhryts’kyy L. [Luzhnyts’kyy H.]. (1942). Hanna Sovacheva. Nashi dni, 5, 6.
  Google Scholar

Peredyriy, V. (1996). Ukrayins’ki periodychnivy dannya dlya zhinok v Halychyni (1853–1939): Anotovanyy kataloh. Lviv.
  Google Scholar

Pylypchuk, R. (1960). Vyznachna ukrayins’ka spivachka: Pro Filomenu Lopatyns’ku. Radyans’ka Bukovyna, March 30.
  Google Scholar

Pylypchuk, R. (1981). Slavetne im’ya... (Do 100-richchya vid dnya narodzhennya K. Rubchakovoyi). Radyans’ka zhinka,12, 22.
  Google Scholar

Pylypchuk, R. (1991). Kateryna Rubchakova – aktrysa. Vil’ne zhyttya, May 4.
  Google Scholar

Revuts’kyy, V. (1998). Vira Levyc”ka: Zhyttya i scena. Toronto.
  Google Scholar

Showalter, E. (1981). Feminist Criticism in the Wilderness. Critical Inquiry, 8(2), 179–205.
DOI: https://doi.org/10.1086/448150   Google Scholar

Sovacheva, H. (2017). Ukrayina taky bude! Spohady; Statti y zamitky; Lysty (ed. O. Rotach). Poltava: Dyvosvit.
  Google Scholar

Tykhobayeva, H., Kryvoruchka, I. (eds). (2009). Solomiya Krushel’nyts’ka. Mista i slava. Lviv: Apriori.
  Google Scholar

Woolf, V. (1989). A Room of One’s Own. New York: Bridgewater.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-11-11

Cited By / Share

Rosa-Lavrentii , S. . (2020) „Ukrainian Theater Actresses in Eastern Galicia ”, Pamiętnik Teatralny, 69(3), s. 151–170. doi: 10.36744/pt.441.

Autorzy

Sofiia Rosa-Lavrentii  

Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-7550-1131

Adiunkt w Katedrze Teatrologii i Sztuki Aktorskiej na Wydziale Kultury i Sztuki Lwowskiego Narodowego
Uniwersytetu im. Iwana Franki. Od 2006 roku jest członkiem Towarzystwa Naukowego imienia Szewczenki.
Jest autorką artykułów o historii teatru, które były publikowane w ukaińskich czasopismach naukowych, a
także w pismach popularnych. Zainteresowania naukowe: historia teatru, historia krytyki teatralnej, kulturoznawstwo, studia feministyczne.



Statystyki

Abstract views: 364
PDF downloads: 368


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Sofiia Rosa-Lavrentii

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.