Kilka uwag o naturze opery, czyli dlaczego Fryderyk Chopin nie został twórcą opery narodowej

esej nierecenzowany

Dobrochna Ratajczakowa


Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8073-4869

Abstrakt

Badania biograficzne potwierdzają, że Chopin był przez swe studia doskonale przygotowany do roli twórcy opery narodowej, formy mającej zasadnicze znaczenie i wysoką rangę w pierwszej połowie XIX wieku. W artykule postawiono tezę, że odpowiedź na pytanie, dlaczego Chopin nie stworzył żadnej opery, kryje się w splocie przyczyn. Omówiono różne potencjalne uwarunkowania tej decyzji kompozytora: okoliczności historyczne (wybuch w Warszawie powstania 1830 roku), aspekty muzycznej osobowości Chopina. Najwięcej miejsca poświęcono argumentom, które wiążą się z performatywnym statusem opery jako gatunku.


Słowa kluczowe:

opera, opera narodowa, muzyka, muzyka instrumentalna, Chopin, re-enactment

Adamusińska-Tasak, Anna, et al., red. Opera Chopina: Fryderyk w Teatrze Narodowym; I część wystawy czasowej poświęconej związkom Fryderyka Chopina z operą; 21.03–25.06.2017. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2017.
  Google Scholar

Adamusińska-Tasak, Anna. „Opera Chopina: Fryderyk w Teatrze Narodowym”. W: Adamusińska-Tasak et al., Opera Chopina, 6–25.
  Google Scholar

Barenboim, Daniel, i Edward W. Said. Paralele i paradoksy: Rozmowy o muzyce i społeczeństwie. Tłumaczenie Aleksander Laskowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2007.
  Google Scholar

Baudrillard, Jean. O uwodzeniu. Tłumaczenie Janusz Margański. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2005.
  Google Scholar

Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina. Opracowanie Zofia Helman, Zbigniew Skowron i Hanna Wróblewska-Straus. T. 1: 1816–1831. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
  Google Scholar

Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina. Opracowanie Bronisław Edward Sydow. T. 2. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1955.
  Google Scholar

Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina z rodziną. Opracowanie, wstęp i komentarz Krystyna Kobylańska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972.
  Google Scholar

Einstein, Alfred. Muzyka w epoce romantyzmu. Tłumaczenie Michalina i Stefan Jarocińscy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1964.
  Google Scholar

Elsner, Józef. Sumariusz moich utworów muzycznych z objaśnieniami o czynnościach i działaniach moich jako artysty muzycznego. Tłumaczenie Kazimierz Lubomirski. Opracowanie Alina Nowak-Romanowicz. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1957.
  Google Scholar

Goldberg, Halina. O muzyce w Warszawie Chopina. Tłumaczenie Marita Albán Juárez i Kamila Stępień-Kutera. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2016.
  Google Scholar

Jasińska, Danuta. Styl brillant a muzyka Chopina. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 1995.
  Google Scholar

Komorowska, Małgorzata. „Opera w mędrca szkiełku”. Dialog 23, nr 5 (1978): 122–129.
  Google Scholar

Kozłowski, Krzysztof. Opera i dramat muzyczny: Szkice. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2006.
  Google Scholar

Lisiecka, Katarzyna. „«Będą latać…»: O stwarzaniu teatralnego światoobrazu”. W: Adamusińska-Tasak et al., Opera Chopina, 68–103.
  Google Scholar

Lisiecka, Katarzyna. Fuzja sztuk i horyzontów: Arystotelesowski paradygmat opery. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 2019.
  Google Scholar

Przybylski, Ryszard. Cień jaskółki: Esej o myślach Chopina. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1995.
  Google Scholar

Przybylski, Tadeusz. Karol Kurpiński. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
  Google Scholar

Schechner, Richard. Performatyka: Wstęp. Tłumaczenie Tomasz Kubikowski. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2006.
  Google Scholar

Słowacki, Euzebiusz. „Opera”. W: Euzebiusza Słowackiego dzieła z pozostałych rękopisów ogłoszone, t. 2, 137–138. Wilno, 1826. http://polona.pl/preview/1711917c-6d90-48f8-a323-949a3dffa028.
  Google Scholar

Starobinski, Jean. Czarodziejki. Tłumaczenie Maryna Ochab i Tomasz Swoboda. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2011.
  Google Scholar

Strumiłło, Tadeusz. Źródła i początki romantyzmu w muzyce polskiej: Studia i materiały. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1956.
  Google Scholar

Strumiłło, Tadeusz, Alina Nowak-Romanowicz i Teresa Kuryłowicz. Poglądy na muzykę kompozytorów polskich doby przedchopinowskiej: Ogiński, Elsner, Kurpiński. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1960.
  Google Scholar

Świątkowska, Wanda. „Re-enactment”. W: Performatyka: Terytoria, redakcja Ewa Bal i Dariusz Kosiński. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
  Google Scholar

Tomaszewski, Mieczysław. Chopin: Człowiek, dzieło, rezonans. Poznań: Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka, 1998.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-06-09

Cited By / Share

Ratajczakowa, D. . (2023) „Kilka uwag o naturze opery, czyli dlaczego Fryderyk Chopin nie został twórcą opery narodowej”, Pamiętnik Teatralny, 72(2), s. 131–145. doi: 10.36744/pt.1697.

Autorzy

Dobrochna Ratajczakowa 

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-8073-4869

Dobrochna Ratajczakowa - prof. dr hab., teatrolożka i dramatolożka, autorka wielu książek i prac redakcyjnych, około 200 studiów i artykułów. Zajmuje się teatrem i dramatem XVIII, XIX, XX i  XXI wieku oraz badaniem dynamicznych relacji teatralno-kulturowych. Twórczyni poznańskiej teatrologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, przez wiele lat kierowała Zakładem Dramatu i Teatru, a później Katedrą Dramatu, Teatru i Widowisk.



Statystyki

Abstract views: 170
PDF downloads: 115


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Dobrochna Ratajczakowa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.