Opera – Pop – Kultura: Wprowadzenie

Katarzyna Lisiecka


Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9912-406X

Adam Regiewicz

a.regiewicz@ujd.edu.pl
Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1367-7697


Abstrakt

Wprowadzenie do bloku tematycznego poświęconego relacji między operą a kulturą popularną.


Słowa kluczowe:

opera, kultura popularna

Berkan-Jabłońska, Maria. „Kryminał muzyczny? Refleksje na marginesie powieści kryminalnych Jana Antoniego Homy”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 52, nr 1 (2019): 249–271. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.15.
  Google Scholar

Žižek, Slavoj, i Mladen Dolar. Druga śmierć opery. Tłumaczenie Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2008.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-06-09

Cited By / Share

Lisiecka, K. . i Regiewicz, A. . (2023) „Opera – Pop – Kultura: Wprowadzenie”, Pamiętnik Teatralny, 72(2), s. 11–14. Dostępne na: https://www.czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1700 (Udostępniono: 12 maj 2024).

Autorzy

Katarzyna Lisiecka 

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0001-9912-406X

Katarzyna Lisiecka - literaturoznawca, teatrolog, operolog, profesor uczelni w Instytucie Filologii Polskiej (Pracownia Opery i Widowisk) Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze skupiają się na historii i estetyce teatru operowego, związkach i korespondencji sztuk oraz relacjach zachodzących pomiędzy planami estetycznym i ideowym w sztuce literacko-muzycznej, teatralnej i filmowej. Autorka monografii Fuzja sztuk i horyzontów: Arystotelesowski paradygmat opery (Poznań 2019), Estetyka i doświadczenie: Studia i szkice o operze i sztukach pokrewnych (Poznań, 2019), Świadectwo opery: „Fidelio” Ludwiga van Beethovena na tle przekształceń świadomości europejskiej przełomu XVIII i XIX wieku (Poznań, 2007).


Autorzy

Adam Regiewicz 
a.regiewicz@ujd.edu.pl
Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-1367-7697

Adam Regiewicz - profesor zwyczajny, filolog i filmoznawca, dyrektor Instytutu Literaturoznawstwa Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Naukowo zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej. Współpracuje z uniwersytetami ukraińskimi i włoskimi. Jest autorem wielu monografii i przeszło 100 artykułów naukowych. Ostatnio opublikował Słownik odgłosów somatycznych (na podstawie prozy polskiej po 1989 roku) (Gdańsk, 2022).



Statystyki

Abstract views: 113
PDF downloads: 66


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Katarzyna Lisiecka i Adam Regiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.