“Opera mleczana”: Between a Comic Strip and a Musical
Adam Regiewicz
a.regiewicz@ujd.edu.plJan Długosz University in Częstochowa (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1367-7697
Abstract
This article offers an analysis of the performance Opera mleczana (Milk Opera), directed by Mikołaj Grabowski, which premiered on 9 March 2003 at Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej (Helena Modrzejewska National Old Theatre) in Kraków. Its libretto and music by Stanisław Radwan were based on satirical drawings by Andrzej Mleczko. Using the theory of intermediality, the author interprets not only the content of the performance, but also the various forms and means of expression it employs, borrowed from opera, musical, film, soap opera, and comic strips. It is argued that the show’s hybridity contributed to its popularity, as it made it easier for the actors to connect with a multigenerational audience.
Keywords:
"Opera mleczana", opera, musical, comics, satire, intermediality, Stanisław RadwanReferences
Bielacki, Marek. Musical: Geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1994.
Google Scholar
Borkowska-Rychlewska, Alina. „Teatr postdramatyczny – recykling form – intertekstualność: Libretto w operze XX i XXI wieku (uwagi wstępne)”. W: Miraże identyfikacji: Libretto w operze XX i XXI wieku, redakcja Alina Borkowska-Rychlewska i Elżbieta Nowicka, 11–22. Poznań: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2015.
Google Scholar
Chawrilska, Irena. Hybrydy i hybrydyczności: Z pogranicza literatury i sztuk wizualnych. Pelplin: Bernardinum, 2020.
Google Scholar
Chomiński, Józef, i Krystyna Wilkowska-Chomińska. Opera i dramat. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1976.
Google Scholar
Craveri, Benedetta. Złoty wiek konwersacji. Tłumaczenie Joanna Ugniewska i Krzysztof Żaboklicki. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010.
Google Scholar
Derkowska, Aneta. „Opera polska drugiej połowy XX wieku: Hybrydy gatunkowe”. MEAKULTURA, 13 sierpnia 2013. http://meakultura.pl/artykul/opera-polskadrugiej-polowy-xx-wieku-hybrydy-gatunkowe-662.
Google Scholar
Gerson-Dąbrowska, Maria. Obrazy żywe. Warszawa: Wydawnictwo Związku Teatrów Ludowych, 1920.
Google Scholar
Gmys, Marcin. Technika teatru w teatrze i jej operowe konkretyzacje. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2000.
Google Scholar
Godzic, Wiesław. „Jak umiera gatunek? Przypadek musicalu”. W: Kino gatunków: Wczoraj i dziś, redakcja Krzysztof Loska, 84–96. Kraków: Rabid, 1998.
Google Scholar
Hejmej, Andrzej. Komparatystyka: Studia literackie – studia kulturowe. Kraków: Universitas, 2013.
Google Scholar
Hejmej, Andrzej. „Komparatystyka intermedialna”. Rocznik Komparatystyczny 7 (2016): 9–23. https://wnus.edu.pl/rk/pl/issue/388/article/6208/.
DOI: https://doi.org/10.18276/rk.2016.7-01
Google Scholar
Higgins, Dick. „Intermedia”. W: Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, tłumaczenie Marek i Teresa Zielińscy, wybór, opracowanie i posłowie Piotr Rypson, 117–133. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2000.
Google Scholar
Kapłanowa, Rachela [Maria Renata Mayenowa]. „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego: Problemy kompozycji. Wstęp: Teresa Dobrzyńska. Opracowanie i posłowie Maria Prussak. Warszawa: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, 2013.
Google Scholar
Kerman, Joseph. Opera as Drama. New York: Alfred A. Knopf, 1956.
Google Scholar
Kisielewska, Alicja. „Serial telewizyjny: współczesna Biblia pauperum?”. W: Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, redakcja Eugeniusz Wilk i Iwona Kolasińska-Pasterczyk, 417–424. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
Google Scholar
Kivy, Peter. „Opera jako utwór muzyczny”. Tłumaczenie Marcin Bogucki i Hanna Winiszewska. W: Peter Kivy i jego filozofia muzyki, redakcja Anna Chęćka-Gotkowicz i Maciej Jabłoński, 197–233. Poznań: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2015.
Google Scholar
Kluszczyński, Ryszard Waldemar. Film – wideo – multimedia: Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej. Warszawa: Instytut Kultury, 1999.
Google Scholar
Komza, Małgorzata. Żywe obrazy: Między sceną, obrazem i książką. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1995.
Google Scholar
Lisiecka, Katarzyna. „Z poetyki libretta: Kilka uwag o dramatycznych i epickich walorach dzieła operowego”. W: Horyzonty opery, redakcja Dobrochna Ratajczakowa i Katarzyna Lisiecka, 115–129. Poznań: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2012.
Google Scholar
Maleszyńska, Joanna. „The movie goes to… the opera! Uwagi o filmowej fascynacji gatunkiem”. W: Opera w kulturze, redakcja Małgorzata Sokalska, 265–282. Kraków: Avalon, 2016.
Google Scholar
Maryl, Maciej. „Sztuka czytania? Mieke Bal w teorii i w praktyce”. Teksty Drugie, nr 4 (2013): 312–326.
Google Scholar
Szyłak, Jerzy. Komiks. Kraków: Znak, 2000.
Google Scholar
Wasilewska-Chmura, Magdalena. Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki: Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
Google Scholar
Wolf, Werner. „Intermediality Revisited: Reflections on Word and Music Relations in the Context of a General Typology of Intermediality”. In Word and Music Studies: Essays in Honor of Steven Paul Scher and on Cultural Identity and the Musical Stage, edited by Suzanne M. Lodato, Suzanne Aspden, and Walter Bernhart, 13–34. Amsterdam: Rodopi, 2002.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004334069_003
Google Scholar
Wolf, Werner. „Relations between Literature and Music in the Context of a General Typology of Intermediality”. In Comparative Literature: Sharing Knowledge for Preserving Cultural Diversity, edited by Lisa Block de Behar et al., vol. 1, 133–155. Oxford: EOLSS, 2009.
Google Scholar
Zając, Joanna. Muzyka, teatr i filozofia Bogusława Schaeffera: Trzy rozmowy. Salzburg: Collsch Edition, 1992.
Google Scholar
Załuski, Tomasz. „Transmedialność?”. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej, redakcja Tomasz Załuski, 9–17. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, 2010.
Google Scholar
Authors
Adam Regiewicza.regiewicz@ujd.edu.pl
Jan Długosz University in Częstochowa Poland
https://orcid.org/0000-0003-1367-7697
Adam Regiewicz - (full) Professor of Film and Literary Studies, head of the Institute of Literary Studies at Jan Długosz University in Częstochowa. His research focuses on the intersection of literary studies and cultural comparative studies. He collaborates as visiting scholar with Ukrainian and Italian universities. He has published numerous books and ca. 100 academic articles, most recently Słownik odgłosów somatycznych (na podstawie prozy polskiej po 1989 roku) (Gdańsk, 2022).
Statistics
Abstract views: 309PDF downloads: 173
License
Copyright (c) 2023 Adam Regiewicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Katarzyna Lisiecka, Adam Regiewicz, Opera – Pop – Culture: Introduction , Pamiętnik Teatralny: Vol. 72 No. 2 (2023): Opera – Pop – Culture (with essay cluster curated by Katarzyna Lisiecka and Adam Regiewicz)