Did Henryk Szaro Study under Vsevolod Meyerhold?

peer-reviewed article

Mateusz Masłowski

pamietnik.teatralny@gmail.com
Anthropos IPAN Doctoral School (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-3119-6184

Abstract

The article discusses the film director Henryk Szaro’s theatre studies in Petrograd in 1919–1921. Based on newly discovered material from archives and periodicals, the author revisits the well-established belief, recurrent in reference literature, that Szaro studied under the theatre reformer Vsevolod Meyerhold. Based on documents, he identifies the places of residence and work of the two artists, verifies the names of teachers, and the plays in which the future director of Mocny Człowiek (A Strong Man) performed at the beginning of his artistic career. The articles presents the conclusions arising from this biographical investigation.


Disclosure Statement

No potential conflict of interest was reported by the author.

Keywords:

Henryk Szaro, Vsevolod Meyerhold, Henryk Szaro’s „Mocny człowiek” (A Strong Man), Konstantin Tverskoy, Nikolai Arbatov

Armatys, Leszek, i Wiesław Stradomski. Od „Niewolnicy zmysłów” do „Czarnych diamentów”: Szkice o polskich filmach z lat 1914–1939. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, 1988.
  Google Scholar

Bajburin, Albiert. Sowietskij pasport: Istorija — struktura — praktiki. Sankt-Pietierburg: Izdatielstwo Jewropiejskogo Uniwiersitieta w Sankt-Pietierburgie, 2017.
  Google Scholar

Banaszkiewicz, Władysław, i Witold Witczak. Historia filmu polskiego. Tom 1, 1895–1929. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1989.
  Google Scholar

Birkholc, Robert. „Henryk Szaro”, Culture.pl, dostęp 30 października 2024. https:// culture.pl/pl/tworca/henryk-szaro.
  Google Scholar

Feldman, Oleg. „Miejierchold w Gwyrmie i Gwytmie”. Woprosy tieatra, nr 1/2 (2017): 313–335. https://cyberleninka.ru/article/n/meyerhold-v-gvyrme-i-gvytme.
  Google Scholar

Feldman, Oleg, red. „W. W. Dmitrijew wspominajet Zori W. E. Miejiercholda i Studiju na Borodinskoj”. Woprosy tieatra, nr 1/2 (2018): 469–495. https://cyberleninka.ru/article/n/v-v-dmitriev-vspominaet-zori-v-e-meyerholda-istudiyu-na-borodinskoy/viewer.
  Google Scholar

Goldman, Eric Arthur. Visions, Images, and Dreams: Yiddish Film Past and Present. Teaneck: Holmes & Meier Publishers, 2011.
  Google Scholar

Gripicz, Aleksiej. „Uczitiel sceny”. W: Wstrieczi s Miejiercholdom: Sbornik wospominanij, redakcja Marija Walentiejn et. al. Moskwa: WTO, 1967.
  Google Scholar

Gross, Natan. Film żydowski w Polsce. Kraków: Rabid, 2002.
  Google Scholar

Haltof, Marek. Historical Dictionary of Polish Cinema, 2-nd edition. Lanham: Rowman & Littlefield, 2015.
  Google Scholar

Hendrykowska, Małgorzata. „Mocny człowiek – arcydzieło polskiego kina niemego”, wykład, 2009, dostęp 8 maja 2025. https://www.youtube.com/watch?v=QMgT3YNVYCk.
  Google Scholar

Iwanow, Władisław, red. „Pierepiska B. W. Kazanskogo i Ws. E. Miejercholda (1910–1933)”. Mniemozina: Dokumienty i fakty iz istorii otieczestwiennogo tieatra 7, (2019): 47–92.
  Google Scholar

Jastrzębiec-Rudnicki, Walery. „Stańczyk – kabaret polityczny”. W: Dymek z papierosa czyli wspomnienia o scenach, scenkach i nadscenkach, redakcja Kazimierz Rudzki. Warszawa: Iskry, 1959.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. Historia kina polskiego 1895–2014. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2015.
  Google Scholar

Łoza, Stanisław, red. Czy wiesz, kto to jest? Warszawa: Wydawnictwo Głównej Księgarni Wojskowej, 1938.
  Google Scholar

Korczarowska-Różycka, Natasza. „«Ekspresjonizm to gra... Ale właściwie, czemu nie?»: Mabuseria, czyli eksperyment ekspresjonistyczny w Mocnym człowieku Henryka Szaro”. Kwartalnik Filmowy, nr 89/90 (2015): 306–319. https://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/2342/1585.
  Google Scholar

Krusanow, Andriej. Russkij awangard: 1907–1932 (Istoriczeskij obzor). Tom 2, Futuristiczeskaja riewolucyja (1917–1921), kn. 1. Moskwa: Nowoje litieraturnoje obozrienije, 2003.
  Google Scholar

Kuzmin, Michaił. Dniewnik 1917–1924. Tom 1, 1917–1921, redakcja Aleksandra Pachomowa et al. Sankt-Pietierburg: Izdatielstwo Iwana Limbacha, 2025.
  Google Scholar

Meyerhold, Wsiewołod. Lekcyi: 1918–1919, redakcja Nina Panfiłowa et al. Moskwa: O. G. I., 2001.
  Google Scholar

Meyerhold, Wsiewołod. Łoskuty dla kostiuma Arlekina: Miejiercholdowskij sbornik.Tom 5, redakcja Nina Panfiłowa i Oleg Feldman. Moskwa: Izdatielstwo „Artist.Rieżyssior. Tieatr”, 2022.
  Google Scholar

Meyerhold, Wsiewołod. Miejierchold w raznyje gody: Miejiercholdowskij sbornik. Tom 6, redakcja Nina Panfiłowa i Oleg Feldman. Moskwa: Izdatielstwo GITIS, 2022.
  Google Scholar

Nauczno-issledowatielskij projekt po tworczeskomu naslediju W. E. Miejiercholda „Lubow’ k triom apielsinam”. Tom 1–2, redakcja Lubow’ Owes et al. Sankt-Pietierburg: Rossijskij institut istorii iskusstw, 2014.
  Google Scholar

Piskorz, Artur. „«Bujający w obłokach fantasta» – Henryk Szaro i jego Mocny człowiek”.Media – Kultura – Komunikacja Społeczna 11, nr 1 (2015): 41–50. https://bazhum.muzhp.pl/journals/794/issues/46494.
  Google Scholar

Radłow, Siergiej. BDT w 1920-je: Igra, sud’ba, kontiekst. Sankt-Pietierburg: Bolszoj Dramaticzeskij Tieatr imieni G. A. Towstonogowa, 2019.
  Google Scholar

Rudnickij, Konstantin. Rieżyssior Miejierchold. Moskwa: Izdatielstwo „Nauka”, 1969.
  Google Scholar

Szaporina, Lubow’. „Za piatnadcat’ let”. W: Dniewnik, Tom 2. Moskwa: Nowoje litieraturnoje obozrienije, 2017.
  Google Scholar

„Szaro (właśc. Szapiro) Henryk”. Polski Słownik Judaistyczny, dostęp 30 października 2024. https://delet.jhi.pl/pl/psj?articleId=19538.
  Google Scholar

Śliwowscy, Wiktoria i René. „Mikołaja Jewreinowa związki z Polską”. Pamiętnik Teatralny 29, z. 3/4 (1980): 393–412.
  Google Scholar

Gwozdiew, Aleksiej, i Adrian Piotrowskij. „Pietrogradskije tieatry i prazdniestwa w epochu wojennogo kommunizma”. W: Istorija sowietskogo tieatra: Oczerki razwitija. Tom 1. Leningrad: Gosudarstwiennoje izdatielstwo chudożestwiennoj litieratury, 1933.
  Google Scholar

Toeplitz, Jerzy. Historia sztuki filmowej. Tom 2, 1918–1928. Warszawa: Filmowa Agencja Wydawnicza, 1956.
  Google Scholar

Twierskoj, Konstantin. Tworczeskoje nasledije Konstantina Twierskogo, redakcja
  Google Scholar

Aleksandr Iwanow. Tom 1. Sankt-Pietierburg: Izdatielstwo SUPIER, 2023.
  Google Scholar

Uljanow, Nikołaj. „Kurmascep”, Nowyj Żurnał / The New Review 29, nr 100 (1970): 222– 244.
  Google Scholar

Wąsowska, Renata. „Henryk Szaro”. Fonoteka, dostęp 30 października 2024. https://fototeka.fn.org.pl/pl/osoby/info/5266/szaro-henryk.html.
  Google Scholar

Wierigina, Walentina. Wospominanija. Leningrad: Iskusstwo, 1974.
  Google Scholar

Włodek, Roman. „Szaro Henryk”. W: Polski Słownik Biograficzny 46, z. 192 (2010): 106–107.
  Google Scholar

Zabrodin, Władimir. Ejziensztiejn: Popytka tieatra. Moskwa: Ejziensztiejn-centr,2005.
  Google Scholar

Zołotnickij, Dawid. Zori tieatralnogo Oktiabria. Leningrad: Iskusstwo, 1976.
  Google Scholar


Published
2025-12-15

Cited by

Masłowski, M. (2025) “Did Henryk Szaro Study under Vsevolod Meyerhold?”, Pamiętnik Teatralny, 74(4), pp. 191–214. doi: 10.36744/pt.4339.

Authors

Mateusz Masłowski 
pamietnik.teatralny@gmail.com
Anthropos IPAN Doctoral School Poland
https://orcid.org/0000-0003-3119-6184

MATEUSZ MASŁOWSKI - graduate of theater studies at the Aleksander Zelwerowicz Theater Academy in Warsaw and the State Institute of Theater Arts in Moscow (GITIS). In 2018, he completed his postgraduate studies at the Department of Russian Theater at the State Institute of Theater Arts in Moscow. Since 2023, he has been a doctoral student at the Anthropos Doctoral School of the Polish Academy of Sciences. He is currently working on his doctoral thesis on the theatrical experiences of director Henryk Szaro and the connections between his films and Soviet theater of the early 1920s. Editor of Pamiętnik Teatralny. He deals with the history of 20th-century Russian theatre, Polish-Russian theatrical contacts, the work and theatrical thought of Nikolai Yevreinov, and Russian theatre in exile.



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2025 Mateusz Masłowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.