Splot czasów: Teatr, performans i odtworzenia

Dobrochna Ratajczakowa


Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8073-4869

Abstrakt

Artykuł stanowi omówienie dyskusji na temat performansu i archiwum oraz relacji między nimi na podstawie polskich tłumaczeń książek Rebecki Schneider Pozostaje performans (Kraków 2020; wyd. org. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment, Routledge 2011) i Diany Taylor Performans (Kraków 2018; wyd. org. Performance, Duke University Press 2016). Centralnym wątkiem jest refleksja nad sposobem ujęcia czasu i cielesności w koncepcji Schneider, co umożliwia uwypuklenie różnic w podejściu do ontologii performansu w pracach obu autorek.


Słowa kluczowe:

performans, archiwum, czasowość, odtworzenie, reenactment

Bal, Mieke. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych: Krótki przewodnik. Tłumaczenie Marta Bucholc. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2012.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. „Czas i bycie”. Tłumaczenie Janusz Mizera. W: Ku rzeczy myślenia tłumaczenie Krzysztof Michalski, Janusz Mizera i Cezary Wodziński, 5–35. Warszawa: Fundacja Aletheia, 1999.
  Google Scholar

Koselleck, Reinhart. Warstwy czasu: Studia z metahistorii. Tłumaczenie Krystyna Krzemieniowa i Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2012.
  Google Scholar

Schneider, Rebecca. „Performans pozostaje”. Tłumaczenie Dorota Sosnowska. W: RE//MIX: Performans i dokumentacja, redakcja Tomasz Plata i Dorota Sajewska, 20–35. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014.
  Google Scholar

Schneider, Rebecca. Pozostaje performans. Tłumaczenie Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2020.
  Google Scholar

Skarga, Barbara. „Metafizyka obecności a metafizyka śladu”. W: Ślad i obecność, 29–54. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
  Google Scholar

Taylor, Diana. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University Press, 2003.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11smz1k   Google Scholar

Taylor, Diana. „Archiwum i repertuar: performanse i performatywność: PerFORwhat studies?” Tłumaczenie Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera. Didaskalia, nr 120 (2014): 22–38.
  Google Scholar

Taylor, Diana. Performans. Tłumaczenie Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera. Kraków: Universitas, 2018.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-09-08

Cited By / Share

Ratajczakowa, D. (2021) „Splot czasów: Teatr, performans i odtworzenia”, Pamiętnik Teatralny, 70(3), s. 189–202. doi: 10.36744/pt.836.

Autorzy

Dobrochna Ratajczakowa 

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-8073-4869

Prof. dr hab., teatrolożka i dramatolożka, autorka wielu książek i prac redakcyjnych, około 200 studiów i artykułów. Zajmuje się teatrem i dramatem XVIII, XIX, XX i XXI wieku oraz badaniem dynamicznych relacji teatralno-kulturowych. Twórczyni poznańskiej teatrologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, przez wiele lat kierowała Zakładem Dramatu i Teatru, a później Katedrą Dramatu, Teatru i Widowisk. Autorka m.in. W krysztale i w płomieniu: studia i szkice o dramacie i teatrze (Wrocław, 2006); Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych (Poznań, 2015).



Statystyki

Abstract views: 310
PDF downloads: 215


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Dobrochna Ratajczakowa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.